Opgaverne

Opgaver – Færøsk Identitet, Historie og Kultur

Opgaverne til film 2 har overordnet fokus på dansk og færøske historie og kultur.

  • Historiens betydning for rigsfællesskabet. Hvad binder os sammen historisk, og betyder det noget?
  • At være en nation. Hvordan kommer nationalfølelsen til udtryk, og hvilken betydning har det? Og når man har en meget lille befolkning, hvilke udfordringer kan det give, og hvordan tænker I, det kan løses?
  • Kultur, hvad er det egentligt? Begrebet sættes i spil, og I skal arbejde med, hvordan I vil definere dansk og færøsk kultur. Hvad ligner hinanden, og hvordan er vi forskellige?

Film 2:

Magnus-katedralen – den ufærdige middelalderkirke
– et symbol på kolonitiden eller færøsk historie?

  • Den ældste middelalderbygning på Færøerne er Magnus-katedralen. Resterne står endnu i Kirkjubøur, som er et sted, vi kan føre tilbage til vikingetiden. Kirken blev aldrig bygget færdig, måske fordi den kostede så mange penge at bygge, at beskatningen og tvangsarbejdet på Færøerne førte til et oprør – måske fordi den sorte død ramte Færøerne i 1349 og befolkningen blev reduceret til en tredjedel.
    • Hvad tror I er mest sandsynligt? Brug evt. kilder på nettet til at undersøge sagen nærmere.
    • I dag er resterne af katedralen meget besøgt af turister, men er det mest et symbol på Færøernes historie eller andre landes magt og indflydelse på Færøerne?
    • Bindes vi sammen i rigsfællesskabet af vores fælles fortid som vikinger?

     

Befolkningen og udfordringerne

Statistik fra: statbank.hagstova.fo

  • Hvorfor tror I, der er flere mænd end kvinder på Færøerne?
  • Hvilke udfordringer kan det give for det færøske samfund?
  • Hvordan kan det løses? Lav en kampagne for at få flere kvinder til at blive/ vende tilbage til Færøerne efter endt studie. Hvad skal der til? Brug evt. et funktionelt læremiddel som en digital plakat, film, tegneserie eller andet til at løse opgaven – eks. Appstilopgaven.dk.

Læs evt. et par korte artikler for at lade jer inspirere:

At være en nation 

Se første del af Færøsk Identitet, Historie og Kultur frem til 01:50

  • Hvad betyder det for nationalfølelsen at have sit eget nationale fodboldhold, håndboldhold osv.?
  • Hvordan kommer stoltheden over at være færing til udtryk i filmen?
  • Hvad gør jer stolte over at være danskere?
  • Færøerne har eget nationale fodboldhold, der deltager i kvalifikationen til EM og VM, men må ikke være med til OL som selvstændig nation. Dilemmaet er, at færinger er danske statsborgere, men oplever sig som et folk for sig selv . Skal de have lov til at deltage som nation til OL?

 

Hvad pokker er dansk kultur for noget?

Definition af begrebet kultur fra Den Danske Ordbog:

levevis og forestillingsverden der kendetegner en bestemt befolkningsgruppe i en bestemt periode, dvs. alle de materielle og ikkematerielle resultater af menneskelig aktivitet der føres videre fra generation til generation

Fra ordnet.dk (Den Danske Ordbog online)

  • Er I enige i denne definition? Begrund jeres svar, og tilføj evt. det, der mangler eller det, I synes skal fjernes.
  • Prøv, om I kan omsætte teksten til noget mere konkret – fx. mad, sprog, osv.


I skal nu undersøge, hvad der karakteriserer den danske kultur.

  • I får hver et A3 ark med fire felter i hvert hjørne og et fælles felt i midten.
  • I skal nu hver skrive alle de ord, som I mener fortæller noget om dansk kultur.
  • Når tiden er gået, skal I sammen finde de seks begreber, som I kan blive enige om er mest centrale i beskrivelsen af den danske kultur.
  • I klassen samles op og begreberne gemmes i et fælles dokument eller på en stor planche.
  • Kultur er dynamisk og skabes af os alle. Snak i plenum, om hvordan dansk kultur har ændret sig igennem de sidste 100 år. Hvordan ønsker I at påvirke den danske kultur fremover?
  • I kan fx lave en lille reklamefilm for Danmark til turisterne med det, I synes Danmark skal være kendt for fremover, og lægge op på Facebookgruppen. Brug fx programmet animoto.com, eller find et program på Appstilopgaven.dk eller Skoletube.

Færøsk kultur

Færøsk kultur

Se filmen Færøsk Identitet, Historie og Kultur Husk at have en blyant og et papir ved hånden.

  • I skal notere ned, hvad I ser undervejs, der viser noget, om færøske kultur. Se evt. filmen to gange.
  • Sammenlign i gruppe, hvad I har noteret ned og skriv i et fælles dokument eller på en fælles planche ned, hvad I har fundet ud af.
  • Diskuter, om alt, der står, er kultur?
  • Sammenlign jeres definition af dansk kultur med den færøske – hvad ligner hinanden og hvad er forskelligt?
  • Er der eksempler fra den færøske kultur, du ville ønske også var almindeligt i dansk kultur?
  • Er det en styrke for rigsfællesskabet at vi ligner hinanden kulturelt eller er det godt med forskelligheder?

 

Mad i Danmark og på Færøerne

I Danmark blev stegt flæsk og persillesovs i 2014 udnævnt til dansk nationalret.

  • Lav en klassestatistik over hvor mange, der har spist stegt flæsk med persillesovs indenfor et år og hvor mange, der kan lide retten. I kan evt. kopiere dette spørgeskema: https://goo.gl/forms/Cs3SjH0pStLxyYW93
  • Hvad blev resultatet af jeres undersøgelse?
  • Hvilken ret ville I vælge som den typisk danske? Hvilken ret foretrækker I selv at spise? Tror I at en af disse bliver dansk nationalret i fremtiden?

I starten af  filmen Færøsk Identitet, Historie og Kultur bliver vi introduceret til færøsk mad. Her kan I læse mere om den mad, der bliver præsenteret:

Se en beskrivelse af maden på bordet i denne thinglink: https://www.thinglink.com/fullscreen/1150812611839787010

  • Hvorfor tror I, at færinger traditionelt spiser denne type mad (saltning og hænger fersk mad op i længere tid)? Prøv at undersøge om jeres teorier holder. I kan også høre Birita fortælle om maden i filmen Erindringsfællesskaber – Hvordan ligner vi hinanden og hvordan er vi forskellige?
  • Lav en Thinglink med beskrivelse af typisk dansk mad, som I ser det. Læg billedet op på Instagram og lad andre kommentere valgene.

Se billeder fra Færøerne

Forside

Film

Opgaver

Lærervejledning

© 2019. Rigsfællesskabet

Materialet er realiseret
med støtte fra
Undervisningsministeriets udlodningsmidler.

Instagram